HGS-uitlaatsystemen meer performance voor de motor
HGS is een Nederlanse uitlaten fabrikant, met veel ervaring op het gebied van motorcross en enduro
HGS-exhaustsystems is door Henri Gorthuis opgericht in 1988. Henri Gorthuis was in de jaren voordat hij begon aan HGS Grand Prix monteur. Hij heeft deze kennis gebruikt om zo een eigen bedrijf te starten, namelijk HGS. Zijn vader maakte vroeger al uitlaten voor off-road BSA’s. Deze lijn heeft Henri Gorthuis door gezet en is zelf begonnen met het produceren van uitlaten.
HGS is de afgelopen jaren flink doorgegroeid. Inmiddels is HGS vertegenwoordigd in verschillende takken van de sport. De uitlaten worden door uiteenlopende groepen gebruikt. Hierbij kan men denken aan de grote teams, maar ook de simpele hobbyrijders kiezen steeds vaker voor HGS-uitlaatsystemen.
Henri Gorthuis had een passie voor tweetaktmotoren, mede door het werk voor de grote teams werden ze een beetje in de richting geduwd van viertaktmotoren. Bij 2-takt motoren is de uitlaat een belangrijk onderdeel en kan een goede uitlaat een groot verschil maken. Bij 4-takt motoren wordt dit vaak onderschat, maar een goede uitlaat is hier ook minstens zo belangrijk.
Na veel meten, testen en proberen met de 4-takt uitlaten wist HGS-uitlaatsystemen waar het meeste vermogenswinst uit kon worden behaald.
Stiller is beter
De afgelopen jaren is het bedrijf druk bezig geweest met de ontwikkeling van de stillere demper, dit omdat er nieuwe regels kwamen op de crossbanen. Ook hierin heeft HGS zich bewezen, er worden uitlaten gemaakt die niet alleen mooi zijn voor het oog, maar ook voldoen aan alle regels.
Bijvoorbeeld bij de 4-takt modellen wordt er gebruik gemaakt van de power bomb. Deze reduceert het geluid zonder dat de prestaties van de uitlaat achter uitgaan.
Eerst waren de rijders een beetje sceptisch over de stillere demper, men dacht dat dit ten kosten ging van het vermogen. Uiteindelijk blijkt dat de rondetijden hetzelfde blijven of zelfs sneller zijn dan met de oude dempers.
Testen en meten bij HGS-exhaustsystems
De producten van HGS worden altijd goed getest en berekend. Samen met speciale productietechnieken zoals hydroforming ontstaan uitlaten van hoge kwaliteit voor maximaal vermogen. Met deze techniek is de flow een stuk beter wat het vermogen van het systeem ten goede komt.
Maar waarom is een aftermarket uitlaat beter dan een fabrieksuitlaat. De motorfabrikanten kijken bij de productie van een motorfiets of quad niet alleen naar de uitlaat. De meeste onderdelen moeten eenvoudig en goedkoop te produceren zijn. Daarnaast moet de motor altijd en overal goed presteren. De motor moet betrouwbaar zijn in alle weersomstandigheden zoals enorme kou en extreme hitte. Daarom is het ook belangrijk om de motor goed af te stellen naar jouw wensen/ doeleinde, maar ook vooral naar jou eigen omgeving.
HGS produceert de uitlaten speciaal voor performance, de uitlaat moet goed presteren op de circuits. Daarom is de flow ook heel anders dan bij de fabrieksuitlaten. Daarnaast rijden de fabrieksteams nooit met de standaard uitlaatsystemen, daar zit natuurlijk een reden achter.
Ontwikkeling en extra opties
Tegenwoordig wordt er steeds meer verwacht van een uitlaat. Als de uitlaat doet wat hij moet doen wordt er verder gekeken. De uitlaat moet naast functioneel ook de look mee hebben.
Daarom bieden zei verschillende opties je kan bijvoorbeeld kiezen voor een carbon end kap om de motor een meer ‘factory-look’ te geven.
Gewicht is altijd een belangrijke factor binnen de motorsport. Een lichtere motor kan resulteren in een snellere ronde tijden. Daarom biedt HGS de uitlaatsystemen ook aan in een titanium versie. Hiermee wordt de uitlaat een stuk lichter ten opzichte van de standaarduitvoering.
Naast de uitlaten voor de MX-modellen maakt HGS ook uitlaten voor de cross-Quads.